De milieubewuste vervuiler

17 februari 2015 - Sliema, Malta

Vandaag een blog over de schoonheid van Malta.

Malta is een prachtig eiland, de natuur is prachtig, de mensen aardig en het weer goed (behalve vandaag, vandaag regent het pijpenstelen). Wat mij de afgelopen weken is opgevallen, is het dubbele gevoel dat ik elke keer weer krijg als het om milieu gaat hier in Malta. Enerzijds zijn de mensen en de overheid ontzettend met het schoonhouden van het eiland bezig. 's Ochtends vroeg staan de schoonmakers al destraten te vegen en iedere avond komt de vuilniswagen langs. Overal staan bordjes en teksten die wijzen op het belang van schoonheid. Het gekke is alleen wel dat ze hier geen containers hebben zoals wij die kennen. Afvalzakken worden dan ook gewoon voor het appartement gezet, voor de deur in het donker... Not so fijn. Met een beetje pech lekt er vanalles waarvan je niet wil weten wat het is uit die zakken zo de straat op. Als ze niet worden opgehaald worden ze 's nachts leeg gehaald door de ratten. En nee, ik vond het niet zo hygienisch en milieuvriendelijk toen ik een dooie rat op de stoep zag liggen. Ook scheiden ze hier hun afval amper, alles wordt zo bij elkaar gepleurd en statiegeld kennen ze niet... Plastic wordt dus niet goed gescheiden.

Aan de andere kant (Rutte lees je mee): het is hier wettelijk verboden om de poep van je hond niet op te ruimen. Zakje vergeten? Geen zin om die drol weg te gooien? Krijg je hier een dikke boete! En dat vind ik dan wel weer een goede zaak! Zouden ze in Nederland ook moeten doen. Ook vind je overal streetart die duidelijk probeert te maken aan de Maltesers wat het belang is van een schone aarde.

Laten we het niet hebben over de vervuiling van de auto's hier op het eiland. Dan mis ik toch een beetje mijn middle-of-nowhere huisje midden in de weilanden. De uitlaatgassen zweven je hier de neus in. Maar dat is ook niet zo gek als je nagaat hoeveel mensen hier wonen in verhouding tot het oppervlak.

Toch vind ik dat het allemaal beter en vooral schoner kan! En nee, dat geldt niet alleen voor prachtig Malta, dat geldt ook voor jullie Dutchies! Ook in Nederland flikkeren jullie genoeg troep van je af en kan het afval scheiden beter. "Maar Kath, lekker boeien toch?"

Nee niet lekker boeien! Ik vind het belangrijk dat we allemaal een beetje beter voor onze mooie aarde gaan zorgen. Dat we allemaal wat meer respect hebben voor de wonderen van de natuur en voor al haar bewoners. Wij leven hier met duizenden andere diersoorten en wij hebben als mens niet het recht deze wereld zo te vervuilen. Neem nou die gekkies van Shell die olie willen gaan boren op de Noordpool!! Binnen de kortste keren zal onze mooie Noordpool slinken en dit heeft desastreuze gevolgen voor onze aarde. Dus bij deze een oproep om allemaal wat bewuster met je afval om te gaan en eens stil te staan bij de dagelijkse keuzes die je maakt.

Gebruik wat minder (wegwerp)plastic, eet eens een dagje geen vlees, neem een keer de fiets of gooi simpelweg je troep niet op straat neer! :)

Zoals een prachtig beeld hier in Sliema zegt:

"We do not inherite the world from our anchestors, we borrow it from our children"

We do not inherite the world

1. Dana Brokkelkamp:
    17 februari 2015
    Hey Kathelijne,

Goed bezig meis, zet iedereen maar es aan het denken! Heb je het een beetje naar je zin en mis je m'n little brother al een beetje?? Geniet ervan. Groetjes, Dana
  2. Kathelijne:
    18 februari 2015
    Hee Dana! Je little brother mis ik zeker, maar gelukkig heb ik het hier wel ontzettend naar m'n zin! En de dagen vliegen hier voorbij aangezien er nog genoeg te doen en te ontdekken is :)
    Dus dat gaat helemaal goedkomen!!
    Groetjes,