De Feminist

10 maart 2015 - Pieta', Malta

De Feminist

Afgelopen zondag (8 maart) was het Internationale Vrouwendag. De dag van de vrouw. De dag waarop alle vrouwen in het zonnetje gezet worden. De dag waarop feministen helemaal los gaan.

De feminist. Wat een vreselijk woord en wat een vreselijk begrip. Don’t get me wrong: wij vrouwen worden absoluut nog steeds zwaar ondergewaardeerd. Niet alleen in Oosterse en Arabische landen waar vrouwen en meisjes nog altijd weinig fundamentele rechten hebben en waar deze vrouwen nog ongestraft allerlei onrecht aangedaan kan worden. En niet alleen in deze landen gebeurt dat. Ook in Malta en ons eigen kleine kikkerlandje hebben vrouwen nog altijd niet dezelfde rechten als mannen. Hoeveel vrouwen in hogere functies krijgen er wel niet consequent minder betaald dan mannen op dezelfde functies?

Maar de feminist. Jongens. Je weet wel. Van die loze types. Make uploos, BH-loos, seksloos... Laat ik eens vertellen hoe ik dit tot dit onderwerp gekomen ben. Zondag 8 maart. Kirsten, Jessica en ik wilden gaan lunchen bij een restaurantje bij de Dingli Cliffs. Het restaurant zat behoorlijk vol. Er was nog een tafel vrij die lekker buiten in het zonnetje stond. Het probleem was dat hier maar twee stoelen stonden. De ober verwelkomde ons en vroeg waar we wilden zitten. Er was alleen binnen nog plek. Ik antwoorde: “Well, maybe if it is possible to put an extra chair outside so we can sit outside?” Een doodnormale vraag op vriendelijk toon gesteld. Maar meneer antwoorde: “So... Looks like you are the boss right?? You know what day it is...Women’s Day.. So let me see what I can do for you”. Het sarcasme waarmee dit antwoord doordrenkt was en de opgetrokken wenkbrauw zei genoeg: meneer was niet gediend van bijdehante en meedenkende vrouwen. Eigen inbreng werd niet gewaardeerd. Oke, deze man trok het one bridge too far.... Maar het vrouwvriendelijke gelul waarmee we tegenwoordig overspoeld worden, tsja.. Dan begrijp ik het nog wel. Want waarom een speciale dag voor de vrouw? Worden mannen niet net zoveel (en waarschijnlijk nog wel meer) benadeeld door de maatschappij?

Mannen en vrouwen. Ja, we zijn verschillend. Ja, we zijn ook in een heleboel dingen precies hetzelfde. Maar ja, een heleboel sterotyperingen zijn gewoon waar. Hoe vaak zijn Kirsten en ik nu al verdwaald hier? Juist, vrouwen en navigatie...

Vrouwen zijn gemaakt om in de keuken te staan. Nou, niet helemaal letterlijk. Maar even serieus, wij vrouwen kunnen dat nou eenmaal beter. Mannen kunnen ook wel koken, maar wij hebben daar simpelweg meer feeling voor.

En veel mannen die nu wel aan deze feministische overtuigingenkunnen voldoen hebben vaak ook een voorkeur voor hetzelfde geslacht (NO OFFENCE) maar het is nou eenmaal onderzocht dat deze mannen meer vruwelijke stofjes aanmaken in de hersenen. Niks mis mee.

article-2704889-1FFA925800000578-558_634x859

“Mannen zijn net oermensen”, aldus bovengenoemde. Klopt. Wij vrouwen ook. Stammen we namelijk van af. En psychologisch gezien willen vrouwen nou eenmaal een oervent. Zo’n eentje die je beschermt en redt als je achterna gezeten word of als je simpelweg bang bent voor de grote, boze wereld. Eentje die vuur maakt met zijn blote handen en een verse zalm voor je uit de rivier plukt. Zo’n man, daar verlangen we allemaal naar. Behalve De Feminist. De Feminist wil een man die de hele dag praat over zijn gevoelens, de was doet, het eten kookt, nog meer praat over zijn gevoelens. En dan vergeet ik nog het belangrijkste: VRAAGT naar de gevoelens van zijn partner. De Feminist kan een hele dag op de bank zitten wachten tot deze nietsvermoedende man eindelijk eens gaat vragen hoe het nou echt met haar gaat. Want ja... Dat snapt hij toch wel? Om vervolgens boos te worden als deze man het huis verlaat om een biertje te gaan drinken in de kroeg aangezien de feeks op de bank niets te melden had vandaag.

De Feminist verwacht niet aangestaard te worden wanneer zij in Eva kostuum de hort op gaat. Dit is namelijk haar natuurlijke staat en het gaat om haar innerlijke kracht en niet om haar uiterlijk vertoon. Die mannen moeten dat maar leren en haar nastaren is dan ronduit asociaal.

Die arme mannen. Arme, arme mannen. Die worden geacht alle hints te begrijpen, continue over hun diepste emoties te praten, hier en daar een traan te laten. Waarvan wordt verwacht dat ze continu bevestiging geven en een knuffel. Want vrouwen willen geen seks. Alleen maar innige en oprechtgemeende knuffels. Het deed me denken aan Katherina, een van de vrouwen van Boer Bertie uit Boer Zoekt Vrouw. Die daar overstuur stond te snikken om een knuffel en bevestiging. En die arme Bertie snapte er niets van.

Lieve mannen, begin alsjeblieft je eigen groep. Een groep tegen De Feminist. Een groep die tot doel heeft jullie lekker je onwetende, onnozele zelf te zijn. Die jullie weer laat jagen en beschermen. Die jullie weer een hanengevecht laat houden om te laten zien hoe trots jullie op je kippetje zijn. Die jullie niet dwingt een wanhopige poging tot risotto te laten maken. Die jullie niet dwingt om iedere dag te vertellen dat je er eigenlijk best wel mee zit dat de jongens je in de voetbalkleedkamer “Anaconda” noemen vanwege je grootte en dat dat eigenlijk heel veel pijn doet diep vanbinnen. Want je wil niet beoordeelt worden op je uiterlijk vertoon. Maar om je diepste gevoelens en verlangens.

Lieve mannen, blijf alsjeblieft je stoere, sexy, gekke zelf. Blijf onbegrijpelijk zodat wij af en toe lekker boos kunnen worden omdat jullie de aankopen bij Manchester United belangrijker vinden dan dat Doutzen stopt met Victoria’s Secret (Wat ook een vreselijk sterotyperend, seksistisch beeld is natuurlijk volgens De Feminist. Ik stel een ondergoed show voor met alleen maar hele dikke, gezellige vrouwen. Kijken hoe dat verkoopt).

Mannen ik sta achter jullie en laat je niet bang maken door De Feminist, want die willen eigenlijk allemaal een vrouw.

article-2704889-1FF3E70700000578-245_634x1031