Feesten op z'n Engels en sportieve voornemens vallen in het water

10 februari 2015

Daar is ie dan eindelijk: mijn allereerste blog!

Inmiddels woon ik alweer twee weken op het prachtige Malta. Nu na twee weken kan ik dan ook zeggen dat ik al aardig gewend ben aan alles. Ik verdwaal (bijna) niet meer en wordt niet meer aangereden tijdens het oversteken. Want ja, de mensen rijden hier links en in Nederland doen we dat dus niet. Dus je kijkt automatisch de "verkeerde" kant op met oversteken. Le-vens-ge-vaar-lijk. Gelukkig zijn de mensen hier erg vriendelijk en bereid om je te helpen. En behalve dan dat ik opeens op een eiland tussen Afrika en Italië zit, woon ik ook nog eens op mezelf. In een behoorlijk drukke straat. En ik woon in Emst....Middle. of. Nowhere. maar ook dat went allemaal vanzelf! Gelukkig heb ik twee heel gezellige huisgenootjes, al is dat wel even wennen hoor... Je eigen boontjes doppen (en de was doen, eten koken, boodschappen doen, appartement schoonhouden). Dus bij deze: MAM, je had gelijk! :) en Gilian en Werner, ga jullie moeder eens helpen in huis haha.

Stage

Ondertussen heb ik vorige week ook al een volle week stage gelopen. Ik heb nu tijd om deze blog te schrijven vandaag, want het is een nationale feestdag en iedereen is vrij. Het is vandaag St. Paul's Shipwreck, al weet niemand wat er dan gevierd wordt maar zijn de mensen hier gewoon blij met een extra vrije dag.

Stage bevalt me tot nu toe erg goed, werk in een klein IT bedrijfje met vijf anderen waar ik de marketing doe. Ik ben bezig met het schrijven van een marketingplan voor het bedrijf en ga ik onderzoek doen naar hun doelgroep. Tot nu toe is mijn begeleider zeer enthousiast en tevreden :).

Rabat & Mdina

Het eerste weekend hier zijn we op cultureel uitje gegaan naar Rabat & Mdina. Rabat is een plaatsje in het Westen van Malta met erg veel prachtige oude huizen en gebouwen. Mdina is een bijzondere plek opzich. Het is eigenlijk een dorp in een dorp. Je hebt Rabat en middenin Rabat staat de "Silent City" Mdina. Dit dorpje is omgeven door muren, waardoor het afgesloten is van Rabat. Het is er superrustig en de mensen zijn er super. Hier kun je nog voor een euro een biertje drinken en voor vijf euro uitgebreid en heerlijk lokaal lunchen!

Als je naar boven loopt kom je op een heuvel waarvan je een prachtig uitzicht hebt over het hele eiland. Echt super om daar bovenop te staan!

Party in Paceville

Stappen doe je op Malta in Paceville, St. Julians. Dit is de hotspot van het eiland waar je in het weekend naar toe moet. Er zitten hier veel hippe tentjes en barretjes. Wij zijn er inmiddels wel achter dat het op vrijdag toch een stuk gezelliger is dan op zaterdag. En de toegang is hier voor iedereen boven de 17 jaar (Ja, 17, lekker logisch inderdaad). Hierdoor krijg je echter wel dat er veel jonge kinders zijn, maar die worden ook om 12u weer onderaan de berg opgehaald door papa, dus dat scheelt.

Het niveau ligt hier alleen niet zo hoog. En ik denk dat het komt omdat de mensen hier zo klein zijn, maar ze kunnen ook weinig hebben qua drank. Ken je Geordie Shore? En The Valleys? Nou, daar lijkt het hier sprekend op op een zaterdagavond haha! De kleding is typisch Engels (lees: billen hier, blote tieten daar, maakt niks uit) en het alcoholmisbruik ook. Wij waren om half twaalf nog maar net begonnen, maar de één na de ander kwam de kroeg uitrollen om aan de overkant van de straat z'n avondeten er weer uit te gooien. Een ander begon met zijn zatte hoofd zijn naam te pissen tegen de ramen van de supermarkt. Hilarisch om te zien hahaha, maar het zijn dus wel slappe drinkers ;).

Veel te verse vis in Marsaxklokk

Afgelopen zondag met vier meiden naar de markt geweest in Marsaxklokk (Ja, probeer dat maar eens op z'n Maltees uit te spreken. Maltees is, even tussendoor, een beste aparte taal. Het is een complete mix van allerlei talen en kent een Arabische en Latijnse invloed. Waardoor je negen van de tien keer een woord anders uitspreekt dan je het schrijft. En lezen, nee dat gaat hem sowieso niet worden. Klein voorbeeldje van wat ik bedoel: "Bonjour" = hallo! en Ciao = doei!....... Das Frans en Italiaans, gek hè?)

Maargoed, de markt in Marsaxklokk dus. Hier is iedere zondagochtend een supergrote markt waar vanalles en nogwat aangeboden wordt. De markt is aan de haven waar allemaal prachtige houten boten liggen. Al deze bootjes zijn geschilderd in felle kleurtjes, waardoor het een onwijs mooi gezicht is in het helderblauwe water hier. De markt staat uit het verleden bekend om zijn verse vis. Nou, dat heeft Kathje geweten. Hééél verse vis hier ;). De helft leefde nog of werd ter plekke schoongemaakt. Zij liever dan ik hihi. Waar ik dan wel weer honger van krijg, zijn de heerlijke koekjes die ze hier verkopen. De markt lag er vol mee. De koeken zijn hier lang niet zo zoet en volgestopt met boter en suiker als in Nederland. Ze gebruiken veel gedroogd fruit en dadels en kokosnoot. Ook hebben ze heerlijke nougat en verschillende notenrepen met honing en een soort van nougat erdoorheen. Heerlijk! Gelukkig heb ik nog drie maanden om ze allemaal uit te proberen.

Oja, ze hebben hier zee. Da's waar ook!

Met het eten van al dat lekkers moet er natuurlijk ook gesport worden om in shape te blijven. En oh jongens, ik heb getwijfeld om dit openbaar naar buiten te gooien, maar ik ga het toch doen. Waarschijnlijk zegt de helft van jullie toch: "Ach Kathelijne, van jou hadden we niet anders verwacht" en "Jij bent echt blond he, haha!" dus ik ga het maar gewoon eerlijk opbiechten in de hoop dat niemand deze blog leest.

Vanmorgen ging ik samen met Kirsten een lekker stuk hardlopen langs de boulevard. Dat kan hier perfect en er zijn ook veel mensen die dat doen. Dus wij liepen heerlijk in het zonnetje (haha bij jullie sneeuwt het!) en na een tijdje waren we aan het eind van de Boulevard. Daar loopt de kade nog een stukje langs een hotel heen, waarna je aan de zijkant weer terug de Boulevard op kan. Kirsten en ik hadden dan ook het briljante idee om een stukje langs de kade te lopen. (Ik lig weer in een deuk als ik er aan denk). Maaaar lieve kijkbuiskindertjes, de kade liep een stukje omlaag. Wat opzich niet zo'n probleem was, want we liepen er mooi achter elkaar overheen. Alleen wat Dumb & Dumber zich niet hadden gerealiseerd was dat het behoorlijk waait op een eiland. En dat er zee om een eiland heen ligt. Oftewel: Ineens werd ik gegrepen van achteren door een gigantische golf die op de kade sloeg. Ik verloor m'n evenwicht en ging midden in die golf op m'n snuffert tegen de kade aan. Gelukkig kon ik me vasthouden en werd ik niet de zee ingetrokken. Het gevolg was alleen wel dat ik drijf- en drijfnat weer opstond!! Kirsten liep voor me dus die was er met alleen een halfnatte broek goed vanaf gekomen. Ik kon mezelf compleet uitwringen. Vervolgens hebben we de hele terugweg niet meer kunnen hardlopen omdat we zo hard moesten lachen! Weer een ervaring rijker, zullen we maar zeggen....Niet meer doen dus haha! Ik ga me maar gewoon inschrijven bij een sportschool hier. Lekker veilig binnen sporten, veel beter voor mij :P.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, ik zal waarschijnlijk na het weekend weer een nieuwe blog plaatsen met mijn avonturen van komend weekend. Er zal vast weer genoeg gebeuren om een blog mee te vullen!

Ik zal vanaf nu ook proberen om zoveel mogelijk foto's in mijn fotoalbum te plaatsen, zodat jullie beeld bij mijn verhalen hebben ;)

Heel veel liefs en tot de volgende blog!

Ps: Vergeet je reactie niet achter te laten hè ;)

1. Mark:
    15 februari 2015
    Heeeeeeey Kath!!!! Super leuke blog!! Ik kijk nu al uit naar je volgende! Maal er wat moois van daar en hoop dat ik nog een weekje naar je toe kan om het mooie eiland met mn eigen ogen te bezichtigen en wat romantische plekjes met je te bezoeken! hele dikke kus Mark